2010-11-11

1. Introduce yourself

Kvinnan utan egenskaper

Jag saknar hemstad, och hembygd, eftersom jag växte upp på sex, sju olika platser i Sverige. Alltifrån Gästrikland till Skåne. Det har lett till att jag inte känner mig mer hemma på någon plats. Men jag känner mig inte heller mindre hemma på någon plats. (Stockholm är mitt hem sedan elva år tillbaka, men det är inte nödvändigt för mig att bo kvar här resten av livet. Fast jag vet inte vart jag skulle flytta, om jag skulle flytta. En vacker dag kanske jag får en uppenbarelse.)

Jag saknar religiös tro. Kanske finns det en gud, eller varför inte flera, det är inget jag kan svara på. Men religionen har ingen plats i mitt liv. Detta betyder inte att jag fördömer eller ser ner på andra som har en religiös tro (så länge de inte uttrycker rena dumheter och hävdar att de gör det i religionens namn). Ibland saknar jag det här med riter och sånt som hör till religionerna. Det skulle kunna vara något att...kanske inte hänga upp sitt liv på, men åtminstone utsmycka det, eller ge det något slags struktur eller trygghet.

Jag saknar politisk övertygelse. Jag tycker saker, och om man ska följa höger-vänster-skalan kanske mitt tyckande hamnar mest på den ena sidan. Men jag tycker inte om höger-vänster-skalan. Jag skulle vilja att man tog en annan utgångspunkt för politiken, och för hur ett land styrs. Min önskan är att det vore kloka, i sanning kunniga, personer som styrde landet. Människor som inte låter sig förblindas av längtan efter makt eller andra ovidkommande saker. Såna människor finns nog inte.

Jag har ingen hobby, inga fritidsintressen, inget jag brinner för så att jag håller på att gå sönder. Eller, jo. Kanske. Jag älskar musik. Det har jag alltid gjort. Jag önskar att jag kunde sjunga eller spela något instrument, men det kan jag inte. Min mamma tyckte inte att det var någon idé att jag skulle börja spela när jag var liten, för hon "visste" att jag skulle tröttna, för om man ska bli duktig måste man öva varje dag. "Kan man inte få spela lite bara för att det är kul?" frågade jag. Men hon tyckte nog inte det. I vuxen ålder har jag försökt lära mig spela gitarr. Det lät för jävligt. Jag är nog väldigt omusikalisk.

Inga kommentarer: